Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. prosinec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. prosinec 2017

Geminidy

Uznání a copyright: Jeff Dai (TWAN)

Na krásné kompozitní noční scéně prší z tmavé oblohy nad provincií Heilongjiang v severovýchodní Číně na zimní krajinu meteory. Těch 48 meteorů je část meteorického roje Geminid z minulého týdne. Navzdory teplotám kolem -28 stupňů Celsia byly všechny zaznamenány v hodině maxima tohoto nebeského představení. Meteory proudí z radiantu, který je vysoko nad obzorem blízko dvou jasných hvězd v souhvězdí Blíženců. Letošní velice aktivní roj Geminid vyvrcholil 13. - 14. prosince před nejtěsnějším přiblížením planetky 3200 Phaethon k planetě Zemi 16. prosince. Tajemná planetka 3200 Phaethon je nejspíš mateřským tělesem roje Geminid.
Poznámka překladatele: Vojtěch Daněk upozornil na pomůcku pro přepis do češtiny http://cinsky.cz/index.php?page=transkripce&lang=cs.
Lokalita Heilongjiang v mezinárodní transkripci má fonetické znění v češtině Chej-lung-ťiang.

Štítky: Geminid, Meteorický roj