Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. leden 2018

Vizualizace galaktického centra zevnitř

Uznání videa: NASA, CXC, Pontifical Catholic Univ. of Chile, C. Russell et al.

Co kdybyste se mohli dívat ven ze středu naší Galaxie, co byste mohli vidět? Na videu se můžete podívat, na dvě vědecky podložené možnosti v pohledu, který umožňuje dívat se kolem sebe 360° v každém směru. Zobrazená počítačová simulace je založena na infračervených datech z Velmi velkého dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře ESO v Chile a rentgenových dat z rentgenové observatoře Chandra, kterou na oběžné dráze provozuje NASA. Na začátku videa se rychle přiblížíte k Sgr A*, k superhmotné černé díře v galaktickém centru. Pak tato časosběrná simulace s krokem 500 let ukazuje zářící plyn a mnoho světelných bodů kolem vás. Mnohé z těchto bodů jsou mladé Wolf-Rayetovy hvězdy, jejichž viditelně žhavé větry foukají do okolních mlhovin. Mračna, která se k ní přiblíží se protahují a pokud se objekty dostanou příliš blízko, tak spadnou dovnitř. Ke konci videa se simulace opakuje, ale tentokrát s dynamickou oblastí okolo Sgr A*, která vyvrhuje žhavý plyn, který zpátky odtlačuje přibližující se materiál.

Štítky: Wolf-Rayet Stars, Galaktický střed, Mléčná dráha