Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2018

Keplerův dům v Linci

Uznání a copyright: Erich Meyer (Astronomical Society of Linz)

Dnes před 400 lety (15. května 1618) Johannes Kepler objevil pro oběžné dráhy planet ve Sluneční soustavě jednoduché matematické pravidlo, které je nyní známo jako třetí Keplerův zákon pohybu planet. V té době bydlel v tomto vysokém domě v úzké ulici Hofgasse nedaleko hradu a hlavního náměstí města Lince v Rakousku na planetě Zemi. Průkazná identifikace domu (Hofgasse 7) jako místa, kde objevil svůj třetí zákon, je samo nedávným objevem. Erich Meyer z Astronomické společnosti města Lince dokázal vyřešit historickou hádanku částečně na základě popisu Keplerových vlastních pozorování měsíčních zatmění. Kepler byl klíčovou postavou vědecké revoluce v 17. století a podporoval Galileovy objevy a Koperníkův systém oběhu planet kolem Slunce místo kolem Země. Ukázal, že se planety pohybují kolem Slunce po elipsách (první Keplerův zákon), že se planety pohybují na svých oběžných drahách poměrně rychleji v blízkosti Slunce (druhý Keplerův zákon) a že vzdálenějším planetám trvá oběh Slunce déle (třetí Keplerův zákon).

Štítky: Kepler, Třetí zákon, Pohyb planet