Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. srpen 2018

Kometa, Srdce a Duše

Uznání a copyright: Juan Carlos Casado (TWAN, Earth and Stars)

Na snímku teleobjektivem, který v severních souhvězdích Kasiopeja a Perseus zabírá něco přes 10 stupňů, vlevo vystupuje zelenavá koma komety 21P/Giacobini-Zinner. Tato periodická kometa byla zde zachycena 17. srpna a je známým mateřským tělesem nadcházejícího meteorického roje Draconid. Podle předpovědi má být příští měsíc nejjasnější a zde je kometa ve skutečnosti v popředí pole bohatého na hvězdy, jen asi 4 světelné minuty od naší planety. Kometa Giacobini-Zinner nejspíš zůstane příliš slabá, než aby se dala vidět pouhým okem, stejně jako barevné mlhoviny Srdce a Duše ve středu pole zachyceného citlivou digitální kamerou. Ovšem pár otevřených hvězdokup h a chi Persei vpravo by měl být z tmavých míst pouhým okem vidět. Mlhoviny Srdce a Duše se svými vlastními zanořenými mladými hvězdokupami o stáří asi milión let měří něco přes 200 světelných let a jsou 6 až 7 tisíc světelných let daleko. Jsou součástí komplexu aktivních hvězdotvorných oblastí, který se nachází podél spirálního ramene naší Galaxie Mléčné dráhy v Perseu. Hvězdokupa h and Chi Persei je též známá jako dvojitá hvězdokupa a nachází se přibližně ve stejné vzdálenosti. Periodickou kometu Giacobini-Zinner ze Země navštívila kosmická sonda ICE (International Cometary Explorer) po změně svého poslání, když v roce 1985 prošla jejím ohonem.
Oprava: Na přebytečné milióny v rozměru mlhovin upozornili Miroslav Kyselák a Jiří Voříšek.

Štítky: Ngc869, Ic1805, Ic1848, Ngc884, Kometa, 21p