Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. srpen 2018

Messier 20 a 21

Uznání a copyright: Ignacio Diaz Bobillo

Krásná mlhovina Trifid, která je též známá jako Messier 20, se dá snadno najít i malým dalekohledem v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Tato barvitá studie kosmických kontrastů vzdálená asi 5000 světelných let se na tomto dobře komponovaném, téměř 1 stupeň širokém zorném poli dělí o místo s otevřenou hvězdokupou Messier 21 (vpravo dole). Prachovými pásy na tři díly rozdělený Trifid měří asi 40 světelných let a má věk zhruba 300 000 let. To z něj činí jednu z nejmladších hvězdotvorných oblastí na naší obloze s nově vzniklými a emryonickými hvězdami zanořenými do svých zárodečných mračen prachu a plynu. Odhady vzdálenosti k otevřené hvězdokupě M21 jsou podobné vzdálenostem k M20, ale i když sdílí toto krásné teleskopické zorné pole, tak mezi nimi není žádné zřejmé spojení. Hvězdy v M21 jsou s věkem asi 8 miliónů let mnohem starší.

Štítky: M21, M20, Mlhovina, Otevřená hvězdokupa

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.