Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. srpen 2018

Očesávání ESO 137-001

Uznání: NASA, ESA, CXC

Hmotnou kupou galaxií Abell 3627 vzdálenou asi 220 miliónů světelných let se řítí spirální galaxie ESO 137-001. Tato vzdálená galaxie je vidět na barevném kompozitním obrazu z Hubbla a Chandry přes hvězdy v popředí v Mléčné dráze v souhvězdí Jižního trojúhelníku (Triangulum Australe). Jak tato spirální galaxie uhání rychlostí téměř 7 miliónů kilometrů za hodinu, tak její plyn a prach jsou očesávány pryč rázovým tlakem vlastního horkého plynu kupy, když toto řídké médium uvnitř kupy překonává její gravitaci. Na Hubblovu snímku v téměř viditelném světle je patrné, že z očesaného materiálu v krátkých modrých sledujících pruzích vznikly jasné hvězdokupy. Rentgenový snímek z Chandry zase ukazuje enormní rozsah zahřátého, očesaného plynu jako difúzní, tmavší modré stopy, které se táhnou něco přes 400 000 světelných let vpravo dole. Významná ztráta prachu a plynu v této galaxii ztěžuje vznik nových hvězd. Vpravo od ESO 137-001 je žlutavá eliptická galaxie, která má nedostatek hvězdotvorného prachu a plynu.

Štítky: Spirální galaxie, ESO 137-001, Abell 3627, Kupa galaxií, Ram pressure