Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. srpen 2018

Blízká proměnná, cefeida RS Pup

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage Team; Acknowledgement: Howard Bond (STScI & Penn State U.)

Ve středu je jedna z nejdůležitějších hvězd na obloze. Je to zvláště proto, protože ji náhodou obklopuje reflexní mlhovina. Pulzující hvězda RS Puppis je ta nejjasnější hvězda ve středu obrázku, je asi 10 krát hmotnější, než naše Slunce a v průměru je asi 15 000 krát svítivější. RS Pup je cefeida, což je třída proměnných hvězd, jejichž jasnost se využívá k odhadům vzdáleností blízkých galaxií jako jeden z prvních kroků při stanovení měřítka vzdáleností ve vesmíru. Jak RS Pup pulzuje v periodě asi 40 dnů, tak jsou její pravidlené změny jasnosti vidět se zpožděním v mlhovině jako důsledek světelného echa. Měření časového zpoždění a úhlové velikosti mlhoviny astronomům umožňuje při známé rychlosti světla geometrické určení vzdálenosti k RS Pup na 6500 světelných let s pozoruhodně malou chybou plus mínus 90 světelných let. Echem změřená vzdálenost je impozantním úspěchem stelární astronomie, zpřesňuje skutečnou jasnost RS Pup a ve svém důsledku i ostatních cefeid a tak zlepšuje znalost vzdáleností ke galaxiím za Mléčnou dráhou. Tento snímek pořídil Hubblův kosmický dalekohled.

Štítky: Rs pup, Proměnná hvězda cefeida, Reflekční mlhovina