Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. listopad 2018

Nečekaná dráha mezihvězdné planetky 'Oumuamua

Uznání: NASA, JPL, Caltech

Proč se dráha 'Oumuamua liší od té očekávané? Minulý rok se objekt 1I/2017 U1 'Oumuamua stal první známou planetkou z mezihvězdného prostoru, která prolétla naší Sluneční soustavou. Jen něco více před rokem toto převalující se mezihvězdné skalisko prošlo v blízkosti Země. Budoucí dráha planetky by se měla dát snadno předpovědět podle standardní gravitace, ale ukázalo se, že se dráha 'Oumuamua poněkud liší. Na této animaci je vidět, jak se 'Oumuamua přibližuje a vzdaluje z blízkosti našeho Slunce s označenou očekávanou a pozorovanou drahou. Přední přirozená hypotéza pro tuto nečekanou odchylku je, že se na Sluncem zahřáté planetce staly aktivní vnitřní výtrysky plynu, ale pokračují i další spekulace a počítačové simulace. 'Oumuamua se nikdy nevrátí, ale dá se očekávat, že moderní přehlídky oblohy v několika příštích letech najdou a budou sledovat další podobné mezihvězdné planetky.

Štítky: ‘Oumuamua, Asteroid, Dráha