Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. únor 2019

Perijovum 16: Průlet kolem Jupiteru

Uznání a licence videa: NASA, Juno, SwRI, MSSS, Gerald Eichstadt;
Music: The Planets, IV. Jupiter (Gustav Holst); USAF Heritage of America Band (via Wikipedia)

Podívejte se na další průlet sondy Juno kolem Jupiteru. Kosmická sonda Juno, kterou vyslala NASA, pokračuje na své velmi protáhlé dráze s oběžnou dobou 53 dní kolem největší planety Sluneční soustavy. Podívejte se na video z perijova 16, z 16. průletu sondy Juno v blízkosti Jupiteru od jejího příletu v polovině roku 2016. Každé perijovum prochází nad mírně odlišnou částí horních mračen Jupiteru. Toto barevně zvýrazněné video bylo digitálně složeno ze statických snímků kamery JunoCam pořizovaných každých 5 sekund a výsledkem je časosběr 125 snímků. Video začíná východem Jupiteru, když se sonda Juno přibližuje ze severu. Jak Juno dosahuje nejbližšího pohledu ze vzdálenosti asi 3500 kilometrů nad horními mraky Jupiteru, tak se jí tuto velkou planetu podařilo zachytit do velkých podrobností. Juno prochází nad světlými a tmavými pásy mraků, které planetu obkružují a také nad četnými vířícími kruhovými bouřemi, mnohé z nich jsou větší, než hurikány na Zemi. Jak se Juno začíná vzdalovat, tak je vidět pozoruhodný mrak ve tvaru delfína. Po průchodu perijovem se Jupiter zmenšuje v dálce a ukazuje neobvyklá mračna na jihu. Juno prolétá tak blízko Jupiteru, aby bylo možné získat potřebná vědecká data, ale přístroje jsou exponovány velmi vysokým dávkám radiace.

1. APOD: 2018-02-26 Průlet kolem Jupiteru