Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. únor 2019

Kometa Iwamoto a galaxie Sombrero

Uznání a copyright: Ian Griffin (Otago Museum)

Kometa Iwamoto (C/2018 Y1) předvádí na tomto teleskopickém pohledu vlevo nahoře pěknou zelenou komu. Celkem 30 minut expozičního času ukazuje, jak se kometa 4. února rychle pohybovala proti pozadí hvězd a vzdálených galaxií v souhvězdí Panny. Dlouhá expozice a rychlý pohyb komety Iwamoto vůči hvězdám a galaxiím vyústily do zřetelného rozmazaného pruhu, který sleduje jasnou vnitřní komu. Přeškrtnutá koma dává kometě pozoruhodně podobný vzhled s Messierem 104 vpravo dole, známým jako galaxie Sombrero. Kometární návštěvník vnitřní Sluneční soustavy je zhruba 4 světelné minuty daleko, zatímco majestátní Messier 104, spirální galaxie viděná z boku, je vzdálená 30 miliónů světelných let. Kometa Iwamoto je první kometou roku 2019 pozorovatelnou triedrem a k Zemi se nejvíce přiblíží 12. února. Kometa má vysoce eliptickou dráhu kolem Slunce, která ji při odhadované oběžné době 1371 let přivádí až za Kuiperův pás. To znamená, že se zpátky do vnitřní Sluneční soustavy zase vrátí v roce 3390.

1. EarthSky.org: Speedy comet approaching Earth’s vicinity