Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. březen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. březen 2019

Rovnodennost na planetě Zemi

Uznání: NASA, Meteosat, Robert Simmon

Vítejte v rovnodennosti na planetě Zemi. Dnes je na severní polokouli naší milé planety první jarní den a první podzimní den na polokouli jižní, kdy je téměř na celé zeměkouli délka dne a noci stejná. Při rovnodennosti zemský terminátor, dělící čára mezi dnem a nocí, spojuje severní a jižní pól planety, jak je vidět na začátku tohoto pozoruhodného zrychleného videa, které komprimuje celý rok do 12 sekund. Družice Meteosat z geosynchronní dráhy pořizovala každý den ve stejnou dobu tyto infračervené snímky a z nich mohlo video vzniknout. Jak Země obíhá kolem Slunce, tak se terminátor naklání a dává na severní polokouli méně slunečního světla až na severní polokouli dosáhne největšího sklonu a tedy slunovratu a severní zimy. Jak rok pokračuje, tak se terminátor vrací zpátky a v polovině videa nastává v březnu 2011 rovnodennost. Pak terminátor překročí svislou polohu na opačnou stranu až v červnu 2011 dosáhne slunovratu a začátku léta na severní polokouli. Video končí návratem zářijové rovnodennosti.

1. Wikipedia: Equinox
  2. Wikipedia: Terminator_(solar)
  3. Youtube.com: seasons msg 2010 11 lrg
  4. Wikipedia: Meteosat
  5. NASA: Seeing Equinoxes and Solstices from Space
  6. Youtube.com: Země obíhá
  7. APOD: 2013-04-06 Země za soumraku
  8. Wikipedia: Seasons#Causes_and_effects
  9. APOD: 2012-09-23 Rovnodennost: Slunce od slunovratu ke slunovratu

Štítky: Rovnodennost, Terminator, Země

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.