Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. duben 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. duben 2019

Trojice ve Lvu

Uznání a copyright: Markus Bauer

Tato skupina galaxií je na jarní severní obloze populární. V zorném poli se sešly tři majestátní galaxie zvané Leo Triplet. Jsou miláčky davů dokonce i při fotografování skromnými dalekohledy a dají se jednotlivě představit jako NGC 3628 (vlevo), M66 (vpravo dole) a M65 (nahoře). Všechny tři jsou velké spirální galaxie, ale vypadají dost různě, protože jejich galaktické disky jsou vůči našemu pohledu skloněny pod různými úhly. NGC 3628, též známá jako galaxie Hamburger, je vidět z boku a její načechranou galaktickou rovinu protínají pásy neprůhledného prachu. Disky M66 a M65 nejsou dostatečně skloněny, aby bylo možné vidět jejich spirální strukturu. Vzájemné gravitační interakce mezi galaxiemi v této skupině za sebou zanechaly výmluvná znamení včetně slapových ohonů a zborceného, nafouknutého disku NGC 3628 a vytažených spirálních ramen M66. Nádherný pohled na tuto oblast na obloze zabírá téměř dva stupně (4 úplňky). Při odhadované vzdálenosti trojice 30 miliónů světelných let zorné pole pokrývá asi jeden milión světelných let. Paprsčité hvězdy jsou pochopitelně uvnitř naší Mléčné dráhy.

1. SEDS.org: The Leo Triplett (M66 group)