Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. duben 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. duben 2019

Messier 81

Uznání a copyright: Paolo De Salvatore (Zenit Observatory)

Jedna z nejjasnějších galaxií na pozemské obloze se velikostí podobá naší Galaxii Mléčné dráze: velká a krásná galaxie Messier 81. Tato velká spirální galaxie se též nazývá NGC 3031 nebo Bodeova galaxie podle svého objevitele z 18. století a lze ji uvidět v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major). Na tomto podrobném teleskopickém pohledu je vidět jasné žluté jádro M81, modrá spirální ramena, růžové hvězdotvorné oblasti a všudepřítomné pásy kosmického prachu. Některé prachové pásy probíhají přes galaktický disk (vlevo od středu), na rozdíl od jiných prominentních spirálních struktur. Zatoulané prachové pásy mohou být doznívajícím důsledkem blízkých setkání mezi M81 a její menší doprovodnou galaxií M82. Sčítání proměnných hvězd v M81 poskytlo jednu z nejlépe určených vzdáleností pro externí galaxii - 11,8 miliónů světelných let.
Poznámka překladatele: Snímek byl pořízen kamerou G2-8300 od Moravských přístrojů.

1. UniverseToday.com: Messier 81 – the Bode Galaxy