Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2019

Přehlídkou Pan STARRS přes Lagunu

Uznání obrazových dat: Pan-STARRS, Eric Coles, Martin Pugh - Processing: Eric Coles

Turbulentní a kosmické hlubiny mlhoviny Laguna obývají hřebeny zářícího plynu a tmavá mračna prachu. Tato mlhovina, též známá jako M8, je jasnou hvězdotvornou oblastí vzdálenou asi 5000 světelných let. Přesto je populární zastávkou na teleskopických toulkách souhvězdím Střelce (Sagittarius) ve středu naší Galaxie Mléčné dráhy. Krásný pohled zabírá něco přes 100 světelných let a Laguně samotné dominuje červená emise atomů ionizovaného vodíku, které se rekombinují s odtrženými elektrony. Jasný kompaktní útvar ve tvaru přesýpacích hodin v jejím středu je plyn ionizovaný a opracovaný energetickou radiací a extrémními slunečními větry z hmotných mladých hvězd. Uvnitř mlhoviny se pohybuje mnoho jasných hvězd z otevřené hvězdokupy NGC 6530, která právě v Laguně před několika milióny let vznikla. Širokopásmová obrazová data z celooblohové přehlídky Pan-STARRS (Panoramic Survey Telescope & Rapid Response System) byla zkombinována s úzkopásmovými daty z amatérských dalekohledů a tak vznikl tento široký a hloubkový portrét mlhoviny Laguna.

1. HubbleSite.org: Giant "Twisters" in the Lagoon Nebula