Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2019

Přehlídkou Pan STARRS přes Lagunu

Uznání obrazových dat: Pan-STARRS, Eric Coles, Martin Pugh - Processing: Eric Coles

Turbulentní a kosmické hlubiny mlhoviny Laguna obývají hřebeny zářícího plynu a tmavá mračna prachu. Tato mlhovina, též známá jako M8, je jasnou hvězdotvornou oblastí vzdálenou asi 5000 světelných let. Přesto je populární zastávkou na teleskopických toulkách souhvězdím Střelce (Sagittarius) ve středu naší Galaxie Mléčné dráhy. Krásný pohled zabírá něco přes 100 světelných let a Laguně samotné dominuje červená emise atomů ionizovaného vodíku, které se rekombinují s odtrženými elektrony. Jasný kompaktní útvar ve tvaru přesýpacích hodin v jejím středu je plyn ionizovaný a opracovaný energetickou radiací a extrémními slunečními větry z hmotných mladých hvězd. Uvnitř mlhoviny se pohybuje mnoho jasných hvězd z otevřené hvězdokupy NGC 6530, která právě v Laguně před několika milióny let vznikla. Širokopásmová obrazová data z celooblohové přehlídky Pan-STARRS (Panoramic Survey Telescope & Rapid Response System) byla zkombinována s úzkopásmovými daty z amatérských dalekohledů a tak vznikl tento široký a hloubkový portrét mlhoviny Laguna.

1. HubbleSite.org: Giant "Twisters" in the Lagoon Nebula
  2. APOD: 2014-11-25 Stvoření z červené Laguny
  3. APOD: 2014-08-20 V centru mlhoviny Laguna
  4. arXiv.org: Spectral classification and HR diagram of pre-main sequence stars in NGC6530
  5. APOD: 2019-04-05 Pan-STARRS

Štítky: M8, Lagoon Nebula, Ngc6530

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích