Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. květen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. květen 2019

Tmavá obloha: Zapněte noc

Uznání a copyright: Jeff Dai (TWAN)

Už jste někdy zažili opravdu tmavou noční oblohu? Jednou z úžasných a běžných věcí je svítící pás naší Galaxie Mléčné dráhy, který se táhne od obzoru k obzoru. Pokud ovšem žijete ve velkém městě, nebo v jeho blízkosti, tak to možná neznáte, protože se světla města odrážejí od zemské atmosféry a dovolují vám uvidět pouze Měsíc a několik hvězd. Dnes je Mezinárodní den světla UNESCO a Mezinárodní astronomická unie žádá lidi, aby si zapnuli noc lepším pochopením a v budoucnu omezením světelného znečištění. Můžete si to sami vyzkoušet a jít na hlavní stránku APODu NASA a položit kurzor na snímek, jak vypadal předtím. Snímek poté je panoráma ze čtyř expozic stejnou kamerou ze stejného místa a ukazuje, co se nedávno stalo v Číně, když se lidé v okresu Kaihua rozhodli hodně světel vypnout. Na snímku před jsou vidět hvězdy Sírius (vlevo od středu) a Betelgeuse, zatímco na snímku poté jsou v oblouku Mléčné dráhy vidět tisíce hvězd. Lidstvo žilo celá tisíciletí pod tmavou noční oblohou a spojení s oblohou je důležité pro přírodní a kulturní dědictví.

1. APOD: 2007-05-08 Tmavá obloha nad Údolím smrti
  2. APOD: 2016-06-30 Nový atlas světa jasnosti umělého osvětlení oblohy
  3. NASA: Upper Atmosphere
  4. PetaPixel.com: How Light Pollution Changes Our View of the Orion Constellation
  5. LightDay.org: International Day of Light: May 16
  6. UNESCO.org: UNESCO
  7. IAU.org: About the IAU
  8. Mailchi.mp: TURN ON THE NIGHT, a stem approach to exploring how human created light impacts the environment
  9. Wikipedia: Light_pollution#Effect_on_astronomy
  10. APOD: Astronomy Picture of the Day
  11. APOD: Before
  12. APOD: After
  13. TWANight.org: First TWAN Exhibit in China
  14. Wikipedia: China
  15. Wikipedia: Kaihua_County
  16. APOD: Before
  17. APOD: After
  18. IAU-100.org: Dark Skies for All
  19. GlobeAtNight.org: Join us for the May, 2019 campaign!

Štítky: Temná obloha, Den světla, Light pollution