Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2019

RS Puppis

Uznání a copyright: Image Data: NASA, ESA, Hubble Legacy Archive;
Processing & Copyright: Rogelio Bernal Andreo (DeepSkyColors.com)

Pulzující hvězda RS Puppis je ta nejjasnější hvězda ve středu obrázku, asi 10 krát hmotnější než naše Slunce a v průměru 15 000 krát svítivější. RS Pup je cefeida, což je třída proměnných hvězd, jejichž jasnosti se využívá k odhadu vzdálenosti blízkých galaxií jako jedné z prvních příček žebříčku kosmických vzdáleností. Jak RS Pup během periody asi 40 dnů pulzuje, tak je její pravidelná změna jasnosti s časovým zpožděním vidět také v mlhovině okolo ní jako světelné echo. Měření časového zpoždění a úhlové velikosti při známé rychlosti světla astronomům umožňuje geometrické určení vzdálenosti k RS Pup na 6500 světelných let s pozoruhodně malou chybou plus mínus 90 světelných let. Echem měřená vzdálenost je impozantním úspěchem stelární astronomie a také přesněji stanovuje skutečnou jasnost RS Pup, a tudíž i dalších cefeid, a tak zlepšuje znalost vzdáleností ke galaxiím za Mléčnou dráhou.

1. Wikipedia: RS_Pup
  2. Facebook: Deep Sky Colors - Photography by RBA
  3. AAVSO.org: Types of Variables
  4. GSU.edu: Cepheid Variables
  5. Wikipedia: Cosmic_distance_ladder
  6. ESO.org: Light echoes whisper the distance to a star
  7. HubbleSite.org: RS Puppis video sequence (annotated)
  8. Wikipedia: Light_echo
  9. UMD.edu: Finding the Speed of Light with Marshmallows - A Take Home Lab
  10. AAVSO.org: RS Puppis
  11. NASA: What is a light-year and how is it used?
  12. arXiv.org: The long-period Galactic Cepheid RS Puppis - I. A geometric distance from its light echoes