Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. květen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. květen 2019

Atlas, Dafnis a Pan

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Atlas, Dafnis a Pan jsou malé, vnitřní, prstencové měsíce Saturnu. Na této montáži snímků z kosmické sondy Cassini z její závěrečné orbity kolem prstenčité planety v září 2017 jsou vidět ve stejném měřítku. Měsíček Dafnis byl objeven na snímcích Cassini v roce 2005. Atlas a Pan byly poprvé zachyceny na snímcích kosmických sond Voyager 1 a 2. Atlas tvaru létajícího talíře obíhá u vnějšího okraje Saturnova prstence A, Dafnis obíhá uvnitř úzké Keelerovy mezery prstence A a Pan uvnitř většího Enckeho dělení prstence A. Zajímavé rovníkové hřebeny na těchto malých prstencových měsíčcích mohly vzniknout akumulací materiálu z prstenců během doby. Dokonce i miniaturní měsíček Dafnis dělá v materiálu prstenců vlnky, jak se pohybuje u okraje Keelerovy mezery.

1. NASA: Atlas