Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. květen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. květen 2019

Hvězdy, prach a plyn u NGC 3572

Uznání a copyright: Andrew Campbell

Vznik hvězd může být barevný. Na tomto chromatickém kosmickém portrétu je vidět zářící plyn a temný prach v blízkosti nedávno vzniklých hvězd v NGC 3572, v málo studované hvězdokupě u Mlhoviny v Lodním kýlu (Carina). Hvězdy v NGC 3572 jsou vidět dole, zatímco rozsáhlé mračno plynu je nejspíš pozůstatek zárodečné mlhoviny. Výrazné barvy snímku vznikly ze specifických barev vodíku, kyslíku a síry a smícháním se snímky pořízenými přes širokopásmové filtry v červené, zelené a modré barvě. Mlhovina u NGC 3572 měří asi 100 světelných let a nachází se asi 9000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Lodního kýlu (Carina). Zobrazený plyn se nejspíš za pár miliónů let rozplyne, zatímco hvězdy v kupě se gravitačním přiblížením rozplynou asi až za miliardu let.

Astrofyzici: Prohlédněte si 1900+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

1. ESO.org: Young Stars Paint Spectacular Stellar Landscape
  2. APOD: 2010-02-26 Pronásledovaná Carina
  3. Facebook: Andy's Astropix
  4. BoredPanda.com: Foto: černé a bílé koťátka se žlutým kachňátkem :-)
  5. NASA: What Is a Light-Year?
  6. ESO.org: Zooming in on the star cluster NGC 3572