Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. květen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. květen 2019

M95: Spirální galaxie s vnitřním prstencem

Uznání: NASA, ESA, Hubble, ESO, Amateur Data; Processing & Copyright: Robert Gendler & Roberto Colombari

Proč mají některé spirální galaxie kolem svého středu prstenec? M95 je především jedním z nejbližších příkladů velké a krásné spirální galaxie s příčkou. Na kombinaci snímků z Hubbla a několika pozemských dalekohledů jsou vidět roztažená spirální ramena posázená otevřenými hvězdokupami jasných modrých hvězd, pásy tmavého prachu, difúzní září miliard slabých hvězd a krátké příčky přes galaktický střed. Co mnoho astronomů zaráží je ovšem cirkum-nukleární prstenec kolem středu galaxie, který je vidět mimo centrální příčku. I když dlouhodobá stabilita tohoto prstence zůstává předmětem výzkumu, tak pozorování naznačují, že její současná jasnost je přinejmenším zvýrazněna přechodnými poryvy vznikání hvězd. Galaxie M95, též známá jako NGC 3351, měří asi 50 000 světelných let, nachází se asi 30 miliónů světelných let daleko a lze ji vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Lva (Leo).

Téměř v hyperprostoru: Generátor náhodných APODů.

1. Wikipedia: Messier_95