Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červen 2019

Messier 63: Galaxie Slunečnice

Uznání a copyright: Bernard Miller

Messier 63 je jasná spirální galaxie vzdálená asi 25 miliónů světelných let v souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici). Tento majestátní vesmírný ostrov, též katalogizovaný jako NGC 5055, měří téměř 100 000 světelných let. To je zhruba velikost naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy. M63 je známá pod svým populárním názvem Galaxie Slunečnice a na tomto ostrém teleskopickém portrétu se pyšní jasným žlutým jádrem. Její modrá spirální ramena prokvétají pásy kosmického prachu a posévají růžové tečky hvězdotvorných oblastí. M63 je dominantním členem skupiny galaxií, a má slabé, rozsáhlé struktury, které jsou nejspíše hvězdné proudy ze slapově poničených satelitních galaxií. M63 září přes celé elektromagnetické spektrum a předpokládá se, že prošla obdobím překotného vznikání hvězd.
Oprava: Na správný název souhvězdí Honicí psi upozornil Mirek Bena.

1. NASA: Messier 63 - The Sunflower galaxy
  2. Wikipedia: Canes_Venatici
  3. APOD: 2010-01-09 Vesmírný ostrov Andromeda
  4. APOD: 2008-01-04 Mléčná dráha v 5000 metrech
  5. AZStarMan.net: Bernard Miller: M63
  6. AtlasOfTheUniverse.com: The M101 Group
  7. Cosmotography.com: Spiral Galaxies devour their satellites
  8. CalTech.edu: Revealing the Universe in All of its Light!
  9. arXiv.org: X-Ray Properties of the Point Source Population in the Spiral Galaxy NGC 5055 (M63) with Chandra