Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2019

Planeta a Dýmka

Uznání a copyright: Alain Maury, Jean-Marc Mari

Na noční obloze nyní září brilantní planeta Jupiter v postavení na pozadí bohatých polí hvězd a mlhovin naší Galaxie. Jeho téměř ohromující světlo je na tomto barevném portrétu centrální Mléčné dráhy teleobjektivem skoro nahoře. Scéna na obloze zabírá asi 20 stupňů a proti hvězdnému světlu je na ní i silueta LDN 1773, pro zjevné obrysy hlavičky a těla se jí také říká mlhovina Dýmka. Mlhovina Dýmka je součástí komplexu temných mračen v Hadonošovi (Ophiuchus). Hustá jádra plynu a prachu se nacházejí ve vzdálenosti asi 450 světelných let a kolabují za vzniku hvězd. Jupiter je od planety Země pouze zhruba 36 světelných minut daleko a na obloze se blíží do opozice se Sluncem 12. června. Příznivci temných znamení na obloze vlevo dole pod Jupiterem nejspíš dokáží najít Hadí mlhovinu.

1. NASA: Whats up in June 2019: Skywatching tips from NASA