Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. červenec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. červenec 2019

Start Chandrayaan 2

Uznání a copyright: Neeraj Ladia

Těsně poté, co byl 22. července pořízen tento dramatický snímek rakety GSLV (Geosynchronous Satellite Launch Vehicle) MkIII, tak zmizela v oblacích. Z indického kosmického střediska Satishe Dhawana vynesla na oběžnou dráhu Země kosmickou sondu Chandrayaan 2. Sonda obsahuje orbiter, lander a rover s cílem doletět na Měsíc. V příštích týdnech podnikne sérii manévrů zvyšujících její dráhu, až nakonec počátkem září přejde na lunární orbitu. Lander nese slunečními panely poháněný rover, má se oddělit a pokusit se o autonomní měkké přistání ve vysokých šířkách u lunárního jižního pólu. Na přivrácenou stranu Měsíce by měl lander dorazit 7. září za místního východu Slunce na začátku dva týdny dlouhého lunárního dne.

1. Instagram.com: neeraj.ladia
  2. ISRO.gov.in: Chandrayaan 2
  3. NASA: NSSDCA ID: CHANDRYN2
  4. SkyAndTelescope.com: India Heads to the Moon With Chandrayaan 2
  5. APOD: 2009-09-28 Objev vody na Měsíci
  6. APOD: 2019-01-05 Yutu 2 na odvrácené straně Měsíce
  7. Google.com: how long is a lunar day

Štítky: Chandrayaan 2, Raketa, Launch

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.