Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červenec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červenec 2019

Nebeské žilky

Uznání a copyright: P-M Hedén (Clear Skies, TWAN)

Tato výjmečná podívaná na noční svítící mraky s odrazem v klidných vodách jezera Vallentuna u švédského Stockholmu byla zachycena tento měsíc a je vidět, jak už tmavá obloha ještě propouští sluneční světlo. Ledová mračna na okraji vesmíru asi 80 kilometrů vysoko nad povrchem Země ještě stále odrážejí sluneční paprsky, i když Slunce samotné je při pohledu ze země už dávno pod obzorem. Noční svítící oblaka se obvykle dají spatřit ve vysokých šířkách v letních měsících a za krátkých severských letních nocí doposud poskytovala výraznou podívanou. Někdy se jim také říká polární mezosférická mračna a dají se považovat za jistou formu vodní páry vynášené vysoko do studené horní atmosféry, kde pára kondenzuje na jených prachových částicích z rozpadlých meteorů nebo z vulkanického prachu. Družice NASA AIM poskytuje každodenní pojekce nočních svítících mraků tak, jak jsou vidět z vesmíru.

Štítky: Night shining clouds, NLC, Polar mesospheric clouds