Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červenec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červenec 2019

Nebe v Labuti

Uznání a copyright: Alistair Symon

Tento krásný kout nebe namaloval štětec mezihvězdného prachu a zářícího vodíku přes rovinu naší Galaxie Mléčné dráhy u severního konce Velké trhliny a souhvězdí Labutě (Cygnus). Širokoúhlá mozaika má na obloze impozantní rozpětí 24 stupňů a skládá se z obrazových dat pořízených třemi dalekohledy za asi 90 hodin času. Alfa hvězdou Labuti je jasný, horký veleobr Deneb ve středu nahoře. Souhvězdí Labutě je napěchováno hvězdami a oblaky zářícího plynu, neprůhlednou mlhovinou Severný uhelný pytel, která sahá od Denebu ke středu tohoto pohledu. Vlevo od Denebu jsou červené hvězdotvorné oblasti mlhovin Severní Amerika (NGC 7000) Pelikán (IC 5070). Vlevo dole od středu vystupuje Závojová mlhovina. Závojová mlhovina je zbytek po supernově vzdálený 1400 světelných let, ale na této scéně se dá identifikovat i mnoho dalších mlhovin a hvězdokup. Deneb samotný je znám pozorovatelům na severní polokouli svým umístěním ve dvou asterismech, jednak vyznačuje horní část Severního kříže a jeden z vrcholů Letního trojúhelníku.

1. APOD: 2005-12-23 Vodík a prach v Růžicové mlhovině
  2. NASA: How Many Stars in the Milky Way?
  3. APOD: 2016-11-10 Velká trhlina u středu Mléčné dráhy