Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. srpen 2019

NGC 1499: Mlhovina Kalifornie

Uznání a Copyright: Sara Wager

Orionovým ramenem spirální galaxie Mléčné dráhy pluje kosmické mračno, které má náhodou obrysy Kalifornie na západním pobřeží Spojených Států. Ve stejném rameni Mléčné dráhy leží také naše Slunce, pouze asi 1500 světelných let od mlhoviny Kalifornie. Tato mlhovina, též známá jako NGC 1499, je klasickou emisní mlhovinou dlouhou asi 100 světelných let. Mlhovina Kalifornie září výmluvným červeným zářením charakteristickým pro rekombinaci atomů vodíku s dlouho ztracenými elektrony. Elektrony byly nejprve odtrženy ionizací energetickým světlem hvězd. Energetické světlo, které ionizuje většinu plynu v mlhovině nejspíš pochází z jasné, horké, modré hvězdy Xi Persei vpravo od mlhoviny. Mlhovina Kalifornie je populárním cílem astrofotografů a tento širokoúhlý hluboký snímek je teleskopickou mozaikou ze 6 panelů. Mlhovina se nachází v souhvězdí Perseus, nedaleko od Plejád.

Výzva překladatele: V dnešním APODu je odkaz na pěkný vtip o vodíkovém atomu, vlastně dva, které dobře vyznívají v angličtině. Vaše překlady, či spíše převody do češtiny zasílejte na email apod4jch@astro.cz, budou zveřejněny zde.

The Hydrogen Atom's Lament

A hydrogen atom and a helium atom go into a bar. The hydrogen atom is clearly upset and moans, "I've lost my electron, my only electron." The concerned helium atom says, "Just calm down now ... are you sure you've lost it?"

The hydrogen atom replies, "Yes, I'm positive!"

(Later, a neutron walks in to the same bar. He sits down and says to the bar tender, "Hey, how much for a beer?" The bar tender looks at him and says, "For you, no charge!")