Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2019

Messier 61 podrobně

Uznání: NASA, ESA, Hubble, ESO, Amateur Data; Processing & Copyright: Robert Gendler & Roberto Colombari

Kombinace obrazových dat z Hubblova kosmického dalekohledu, z Evropské jižní observatoře a z malých dalekohledů na planetě Zemi dala vzniknout tomuto portrétu zboku viděné velkolepé spirální galaxie Messier 61 (M61). M61 též známá jako NGC 4303 je zhruba 55 miliónů světelných let daleko v Kupě galaxií v Panně. Tato galaxie se považuje za dobrý příklad spirální galaxie s příčkou, která se podobá naší vlastní Mléčné dráze. Podobně jako jiné spirální galaxie, i M61 má zavinutá spirální ramena, pásy kosmického prachu, růžové hvězdotvorné oblasti a mladé modré hvězdokupy. Jasné galaktické jádro je na podrobném snímku, který zabírá 50 tisíc světelných let odsazené vlevo.

1. SpaceTelescope.org: Messier 61 looks straight into the camera
  2. SEDS.org: Messier 61 - Observations and Descriptions
  3. APOD: 2007-02-28 Spirála Mléčné dráhy s příčkou
  4. RobGendlerAstropics.com: M61, Spiral Galaxy in Virgo - Composite Image from Multiple Data Sources

Štítky: M61, Spirální galaxie

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.