Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. srpen 2019

M27: Nekometa

Uznání a copyright: Bob Franke

Když astronom 18. století Charles Messier hledal ve Francii na obloze komety, tak si pečlivě udržoval seznam věcí, které zcela jistě nebyly kometami. Toto je číslo 27 z jeho nyní slavného seznamu nekomet. Astronomové z 21. století by ji identifikovali jako planetární mlhovinu, ale není to ani planeta, i když se v malém dalekohledu může jevit kulatá a podobná planetě. Messier 27 (M27) je skvělým příkladem plynné emisní mlhoviny, která vzniká, když Slunci podobné hvězdě dochází její jaderné palivo. Taková mlhovina vzniká při odhození vnějších vrstev umírající hvězdy do vesmíru, přičemž viditelná zář je generována atomy excitovanými intenzivním, ale neviditelným ultrafialovým světlem umírající hvězdy. Krásné mezihvězdné symetrické plynné mračno velké 2,5 světelného roku, známé též pod populárním názvem mlhovina Činka, je asi 1200 světelných let daleko v souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Impozantní barevný kompozit ukazuje nejenom jemné podrobnosti uvnitř dobře prostudované centrální oblasti, ale i slabší a zřídka zobrazované útvary ve vnějším halo mlhoviny. Obsahuje širokopásmové i úzkopásmové snímky pořízené s pomocí filtrů citlivých na emise atomů vodíku a kyslíku.
Oprava: Na chybu v překladu ve větě o generování viditelné záře upozornil Jan Kynčl.

1. SEDS.org: Charles Messier (June 26, 1730 - April 12, 1817)
  2. SEDS.org: Charles Messier's Catalog of Nebulae and Star Clusters
  3. SEDS.org: Planetary Nebulae
  4. APOD: 2003-06-14 Přehlídka planetárních mlhovin
  5. APOD: 2010-02-21 NGC 2440: Kukla s novým bílým trpaslíkem
  6. NASA: The Electromagnetic Spectrum
  7. SEDS.org: Messier 27 (NGC 6853) Dumbbell Nebula
  8. HawAstSoc.org: Constellations: Vulpecula -- A Fox nabs a Goose
  9. APOD: 2010-05-09 Halo Kočičího oka
  10. Bf-Astro.com: M27 - The Dumbbell Nebula

Štítky: M61, Spirální galaxie

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.