Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. listopad 2019

NGC 6995: Mlhovina Netopýr

Uznání a copyright: Josep Drudis

Vidíte netopýra? Skrývá se v tomto podrobném kosmickém snímku východu Závojové mlhoviny. Závojová mlhovina samotná je velkým zbytkem supernovy, rozpínajícím se mračnem trosek ze smrtícího výbuchu hmotné hvězdy. Zatímco Závojová mlhovina má zhruba okrouhlý tvar a na obloze pokrývá v souhvězdí Labutě (Cygnus) asi 3 stupně, tak mlhovina Netopýr NGC 6995 zabírá jen 1/2 stupně, tedy asi jen zdánlivou velikost Měsíce. To v odhadované bezpečné vzdálenosti Závojové mlhoviny 1400 světelných let od planety Země odpovídá 12 světelným letům. Na kompozitním obrázku z dat pořízených přes široko a úzko pásmové filtry je emise z atomů vodíku ve zbytku vidět červeně a silná emise z atomů kyslíku a dusíku je vidět modře. V západní části Závoje se nachází jiné sezónní zjevení: Mlhovina Koště čarodějnice.

1. AstroDrudis.com: NGC 6995. The Bat Nebula
  2. Wikipedia: Veil_Nebula
  3. APOD: 2019-10-31 Duchovitá Závojová mlhovina
  4. Youtube.com: The Veil Supernova Explosion
  5. MathsIsFun.com: Interactive unit circle: Sine, Cosine and Tangent ... in a Circle or on a Graph.
  6. Wikipedia: Cygnus_(constellation)