Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2020

NGC 7331 podrobně

Uznání a license: ESA/Hubble & NASA/D. Milisavljevic (Purdue University)

Velká krásná spirální galaxie NGC 7331 se často zmiňuje jako analog naší vlastní Mléčné dráhy. NGC 7331 je asi 50 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Pegasus, byla brzy rozpoznána jako spirální mlhovina a je jednou z nejjasnějších galaxií, které nejsou slavném katalogu Charlese Messiera z 18. století. Jelikož je galaktický disk vůči našemu pohledu skloněný, tak dlouhé teleskopické expozice často vyústí do snímků, které navozují silný pocit hloubky. Na tomto podrobném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu jsou vidět vznešená spirální ramena s neprůhlednými pásy prachu, jasnými modrými hvězdokupami plyných hmotných mladých hvězd a výmluvný červený svit z aktivních hvězdotvorných oblastí. V jasně žlutých centrálních oblastech jsou populace starších, chladnějších hvězd. Stejně jako v Mléčné dráze, tak se i v jádru spirální galaxie NGC 7331 nachází černá díra.

1. SEDS.org: NGC 7331