Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. březen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. březen 2020

M13: Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi

Uznání: Eric Coles a Mel Helm,

V roce 1716 anglický astronom Edmond Halley poznamenal: „Toto je jen malá záplata, ale lze ji uzřít volným okem, když je obloha klidná a Měsíc chybí.“ Samozřejmě, M13 je nyní méně skromně označována jako Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi, jedna z nejjasnějších hvězdokup svého druhu na severní obloze. Ostré teleskopické pohledy, jako je tento, odkrývají stovky tisíc hvězd. Ve vzdálenosti 25 000 světelných let se hvězdy kupy shlukují do oblasti o průměru 150 světelných let. Při průletu jádrem kupy bychom napočítali až 100 hvězd v pomyslné krychli o délce hrany 3 světelné roky. Pro srovnání, nejbližší hvězda ke Slunci je vzdálena více než 4 světelné roky. Pozoruhodný rozsah jasu zaznamenaný na tomto obrázku sleduje hvězdy až do hustého jádra a odhaluje tři jemné tmavé pruhy vytvářející zjevný tvar vrtule těsně pod středem a mírně vlevo od něj. Vzdálené pozadí galaxií ve středním zorném poli zahrnuje NGC 6207 vlevo nahoře.

1. Messier.seds.org Edmond Halley notes