Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2020

Barvy Saturnu ze sondy Cassini

Uznání: NASA, ESA, JPL, ISS, Cassini Imaging Team; Processing & License: Judy Schmidt

Jak vznikají Saturnovy barvy? Tento snímek Saturnu jen o něco málo zvýrazňuje, co by mohl vidět člověk, pokud by se vznášel v blízkosti tohoto obřího prstenčitého světa. Snímek pořídila v roce 2005 kosmická sonda Cassini, která obíhala Saturn od roku 2004 do roku 2017. Majestátní Saturnovy prstence jsou vidět jako zakřivená čára hnědé barvy, která zčásti pochází od jejich infračervené záře. Nejlépe je složitá struktura prstenců vidět na tmavých stínech, které vznikají přes horní část planety. Severní polokoule Saturnu se zdá trochu modrá a to ze stejného důvodu, proč je modrá obloha na Zemi, molekuly bezmračných částí obou planetárních atmosfér lépe rozptylují světlo modré než červené. Při pohledu hlouběji do Saturnových mračen se ovšem stává dominantní přírodní zlatý odstín. Neví se, proč jižní Saturn nevykazuje stejnou modrou, jedna hypotéza praví, že mračna jsou tam mnohem výše. Není též známo, proč jsou některá mračna na Saturnu zbarvená dozlatova.

Aktivity: Věda z NASA doma

1. Flickr.com: Judy Schmidt: Saturn
  2. APOD: 2019-08-18 Člověk jako kosmická loď
  3. ESA.int: United space in Europe: Cassini spacecraft
  4. NASA: Saturn
  5. Wikipedia.org: Rings of Saturn
  6. NASA: Infrared Waves
  7. Youtube.com: Dark Shadows Original B/W Opening
  8. NASA: Cassini: Saturn's Blue Cranium
  9. UCR.edu: Why is the sky blue?
  10. APOD: 2005-10-10 Vířící bouře na Saturnu