Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. listopad 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. listopad 2020

Mlhovina Velký krocan

Uznání a copyright: Eric Coles

Tento tvůrčí pohled zaplňuje mlhovina Velký krocan, která překvapivě připomíná Velkou mlhovinu v Orionu. Pokud by to byla Mlhovina v Orionu, tak by se pochopitelně jednalo o naši nejbližší velkou hvězdnou porodnici na okraji velkého molekulárního mračna ve vzdálenosti zhruba 1500 světelných let. Mlhovina v Orionu je též známá jako M42 a je vidět očima jako střední "hvězda" v meči lovce Oriona, což je souhvězdí, které nyní na pozemské obloze vychází večer. Hvězdné větry z kup nově zrozených hvězd rozptýlených po Mlhovině v Orionu opracovávají svoje hřebeny a dutiny, které jsou vidět na dobře známých teleskopických snímcích. Mlhovina Velký krocan velikostí podobná mlhovině v Orionu byla zobrazena s rozměrem asi 13 světelných let. Mějte se dobře a dejte na sebe pozor.
Poznámka překladatele: Dnes je čtvrtý čtvrtek v listopadu, v USA se slaví Den díkůvzdání a na slavnostní tabuli bývá většinou krocan.

1. APOD: 2013-11-01 NGC 7841: Mlhovina Kouř v souhvězdí Frustriaus