Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2021

Polární září zdobená obloha

Uznání: Jack Fischer, Expedition 52, NASA

Na snímku z Mezinárodní kosmické stanice 25. června 2017 polévá oblohu zelená polární záře jako jemně nasekaná zeleňoučká salsa verde na vašem oblíbeném burritu. Stanice samotná obíhá v horní oblasti výskytu polárních září asi 400 kilometrů nad Zemí. Polární záře mají specifické barvy excitovaných molekul a atomů za nízkých hustot v extrémních výškách. Pohledu dominuje emise atomárního kyslíku. Záře v nižších výškách je zelená, ale nad obzorem stanice vystupují vzácnější červené pásy. Orbitální scéna byla zachycena při průletu jihovýchodně od Austrálie a hvězdy nad obzorem patří do souhvězdí Velkého psa (Canis Major), Orionova velkého psa. U okraje Země je vidět alfa hvězda Velkého psa, Sirius.

1. Twitter: Jack Fischer @Astro2fish
  2. Web.projects: Why are there Colors in the Aurora?
  3. WebExhibits.org: Colors of the Aurora