Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. březen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. březen 2021

Mars v Býku

Uznání a copyright: Petr Horálek / Institute of Physics in Opava

Dnes večer můžete na obloze vidět Mars. Rudá planeta je nyní domovem roveru Perseverance a putuje souhvězdím Býka (Taurus) blízko hvězdokupy Kuřátka neboli Plejády. Na hlubokém širokoúhlém pohledu na tuto oblast je vidět Mars téměř v nejtěsnější konjunkci s Plejádami 3. března. Mars je to jasné, nažloutlé světlo na nebi, asi 3 stupně daleko od pěkné modré hvězdokupy. S barvou a jasností Marsu soupeří Aldebaran, alfa hvězda Býka. Tato blízká hvězda je rudý obr a je vidět v levém dolním rohu spolu se vzdálenější hvězdokupou Hyjády. Na snímku jsou též jinak příliš slabé prachové mlhoviny na okraji velkého molekulárního mračna v Perseu s výrazně červenou mlhovinou Kalifornie, NGC 1499 vpravo nahoře.

Zodpovězte prosím krátký dotazník ohledně estetiky a astronomie: Sonifikace