Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. březen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. březen 2021

Leo Trio

Uznání a copyright: Francis Bozon

Tato populární skupina galaxií začíná být vidět na časné večerní obloze kolem březnové rovnodennosti a začátkem jara na severní polokouli. Slavný Leo Triplet obsahuje trojici skvostných galaxií ve výrazném souhvězdí Lva (Leo) a zde je v jediném zorném poli. Tito miláčci davů jsou vidět i skromnými dalekohledy a jednotlivě mají označení NGC 3628 (vpravo), M66 (vlevo nahoře) a M65 (dole). Všechny tři jsou velké spirální galaxie, ale vypadají různorodě, jelikož jejich galaktické disky jsou vůči nám skloněné pod různými úhly. NGC 3628, též známá jako Hamburgerová galaxie je přímo k nakousnutí vidět z boku a její nadýchanou galaktickou rovinu protínají neprůhledné pásy prachu. Disky M66 a M65 jsou skloněné dostatečně, aby mohly ukázat svoji spirální strukturu. Gravitační interakce mezi galaxiemi ve skupině za sebou zanechaly výmluvné známky včetně slapových ocasů a zborceného, zvětšeného disku NGC 3628 a protažených spirálních ramen M66. Krásný pohled na tuto oblast měří na obloze něco přes 1 stupeň (dva úplňky) na obloze v odhadované vzdálenosti této trojice pokrývá něco přes půl miliónu světelných roků. Paprsčité hvězd v popředí se pochopitelně nacházejí uvnitř Mléčné dráhy.

1. EarthSky.org: March equinox: All you need to know