Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. duben 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. duben 2021

Vlákna v NGC 1947

Uznání: ESA/Hubble & NASA, D. Rosario; Acknowledgment: L. Shatz

Daleko na jižní obloze uvnitř souhvězdí Mečouna (Dorado) se ve vzdálenosti asi 40 miliónů světelných roků nachází galaxie NGC 1947. V jasných centrálních oblastech této pekuliární galaxie jsou proti světlu hvězd v siluetě vidět neprůhledná vlákna kosmického prachu. Na rozdíl od rotace hvězd, plynu a prachu, která sleduje rotaci ramen spirálních galaxií, pohyby plynu a prachu v NGC 1947 je nesledují. Jejich složitější nesouvisející pohyb naznačuje, že viditelná vlákna prachu a plynu pocházejí od dárcovské galaxie, která byla v minulých 3 miliardách let vývoje pekuliární galaxie NGC 1947 pohlcena. Ostrý snímek z Hubblova kosmického dalekohledu s paprsčitými hvězdami v Mléčné dráze v popředí a s mnohem vzdálenějšími galaxiemi v pozadí zabírá kolem středu NGC 1947 asi 25 000 světelných roků.

1. Constellation-Guide.com: Dorado Constellation