Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červenec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červenec 2021

Galaxie v Andromedě ultrafialově

Uznání: NASA, JPL-Caltech, GALEX

Jak vypadá Galaxie v Andromedě v ultrafialovém světle? Kolem galaktického středu krouží převažující mladé modré hvězdy. Galaxie v Andromedě je též známá jako M31, je zhruba 2,5 milionů světelných roků daleko, takže na velkou galaxii je opravdu hned vedle. Galaxie měří asi 230 000 světelných roků a družicový dalekohled NASA GALEX (Galaxy Evolution Explorer) musel pořídit v roce 2003 11 snímků v ultrafialovém světle, aby mohl vzniknout tento nádherný portrét této spirální galaxie. Zatímco na snímcích ve viditelném světle vystupují její spirální ramena, tak v ultrafialovém světle vypadají spíše jako prstence. Prstence jsou místy intenzivní tvorby hvězd a považují se za důkaz, že se Andromeda před více než 200 milióny let srazila se svou menší sousední eliptickou galaxií M32. Galaxie v Andromedě a naše vlastní srovnatelně velká galaxie Mléčná dráha jsou nejhmotnějšími členy Místní skupiny galaxií a za několik miliard let se mají srazit, možná v době, kdy se atmosféra našeho Slunce rozepne a pohltí Zemi.
Oprava: Na překlep upozornil Petr Zoufalý.

1. Wikipedia: Andromeda_Galaxy
  2. APOD: 2020-09-25 Měsíc a Andromeda
  3. NASA: NASA Lends Galaxy Evolution Explorer to Caltech
  4. NASA: Ultraviolet Waves
  5. Wikipedia: Spiral_galaxy
  6. APOD: 2018-12-17 M31: Galaxie v Andromedě
  7. NASA: Swift's UV portrait of the Andromeda Galaxy
  8. FrontiersIn.org: How Do Stars Form?
  9. NASA: Messier 32
  10. APOD: 2020-04-26 Edwin Hubble objevil Vesmír
  12. AtlasOfTheUniverse.com: Místní skupina
  13. Harvard.edu: The collision between the Milky Way and Andromeda
  14. Wikipedia: Future_of_Earth
  15. PhotoBest1.com: Foto: Kočička :-)

Štítky: GALEX, M31, Ultrafialový

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.