Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. září 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. září 2021

Saturn v noci

Image Credit: NASA, JPL-Caltech, Space Science Institute, Mindaugas Macijauskas

Planeta Saturn je na pozemské noční obloze stále jasná a pěkné pohledy dalekohledem na ni a její krásné prstence ji často činí hvězdu večerních pozorování. Ovšem takový úžasný pohled na Saturnovy prstence a jeho noční stranu není možný z dalekohledů, které jsou blíže ke Slunci, než se nachází tato vnější planeta. Ty mohou ukázat jenom Saturnův den. Tento snímek Saturnova srpku osvětleného slunečním světlen s nočním stínem na jeho širokém a komplexním systému prstenců zachytila kosmická sonda Cassini. Kosmická sonda Cassini z planety Země po celých 13 let měla za svůj domov orbitu kolem Saturnu, než se 15. září 2017 přímo pohroužila do jeho atmosféry. Monumentální mozaika se skládá ze snímků, které pořídila širokoúhlá kamera sondy Cassini pouhé dva dny před jejím závěrečným velkým finále. Noc na Saturn zase nebude vidět až do té doby, dokud se zase odtamtud neozve nějaká jiná kosmická sonda ze Země.

1. EarthSky.org: Fomalhaut, Loneliest Star, Near Jupiter And Saturn In 2021