Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. prosinec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. prosinec 2021

Geminida severu

Uznání a copyright: Alvin Wu

Popředí scény s hvězdami vyplňuje vyprahlá pustina pouště Tengger v severostřední Číně na planetě Zemi. Širokoúhlý panoramatický pohled byl pořízen krátce po západu Měsíce 14. prosince před místním úsvitem. Na stále ještě temné obloze hvězdy severního zimního šestiúhelníku obklopují zářivou Mléčnou dráhu. Té noci se také podařilo zachytit překvapivý záblesk jasného bolidu, Geminidy, který se objevil zhruba v době vyvrcholení tohoto každoročního meteorického roje. Jeho stopa ve tvaru dýky nad západním obzorem těsně pod jasnou hvězdou Capella směřuje zpět k radiantu roje v Blížencích (Gemini). Souhvězdí Blíženců je samozřejmě snadno vidět. Dvojice jasných hvězd v něm, namodralý Castor a žlutavý Pollux, je vidět na snímku ve středu nahoře.

1. NASA: Dust Storm in the Tengger Desert