Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. březen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. březen 2022

Filament v Jednorožci

Uznání a copyright: Giorgio Ferrari

Zdá se, že tento zaprášený prostor vyplňuje modrá mlhovina. Ostrý teleskopický snímek zabírá na obloze něco přes 1 stupeň ve slabém ale smyšleném souhvězdí Jednorožce (Monoceros). V komplexu mračen Monoceros R1 vzdáleném asi 2500 světelných roků je vlevo modrá mlhovina IC 447 a vedle ní je vpravo dole dlouhý prachový filament IC 446. V IC 447 jsou zanořeny mladé hmotné modré hvězdy, které jsou mnohem teplejší, než Slunce a jejichž světlo odráží kosmické mračno z hmoty pro tvorbu hvězd. Pozorování ukazují, že IC 446 také obsahuje mladý stelární objekt, hmotnou hvězdu, která se stále ještě nachází v raném stupni vývoje. Tmavý filament prachu a molekulárního plynu, který přiléhá k oběma hvězdotvorným oblastem, je dlouhý 15 světelných roků.

1. AstroBin.com: Giorgio Ferrari: IC447 Monoceros OB1 molecular cloud complex