Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. květen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. květen 2022

Přelet rakety zčeřeným Sluncem

Uznání a copyright: Michael Cain

Start rakety při východu Slunce může vést k neobvyklým, ale zajímavým snímkům, na kterých je vidět raketa i Slunce. To byl i případ rakety Falcon 9 společnosti SpaceX, která minulý měsíc startovala z Kennedyho kosmického střediska NASA a na nízkou orbitu Země vynášela dalších 53 družic Starlink. Na snímku ze startu jsou vidět zářící spaliny už za jejich projekcí na vzdálené Slunce, raketa samotná vypadá podivně zubatá a na spodním okraji Slunce jsou zvláštní kapkovité vlnky. Fyzikální příčinou všech těchto jevů jsou kapsy relativně horkého nebo řídkého vzduchu, které odklánějí sluneční světlo méně, než kapsy poměrně chladného a hustšího vzduchu: refrakce. Slunce vlevo nahoře pomalu přechází aktivní oblast slunečních skvrn 3014, aniž by si byla této pozemské podívané vědoma.

1. Wikipedia: Falcon_9
  2. SpaceX.com: SpaceX - Mission
  3. Youtu.be: On Wednesday, May 18 at 6:59 a.m. ET, SpaceX launched 53 Starlink satellites from Launch Complex 39A (LC-39A) at Kennedy Space Center in Florida.
  4. NASA: Kennedy Space Center
  5. NASA: To Understand Low-Earth Orbit, Look to Mt. Everest
  6. SpaceX.com: STARLINK MISSION Sl4-18
  7. Wikipedia: Starlink
  8. Instagram.com: mdcainjr: SpaceX launches just after sunrise setting up this gorgeous transit shot.
  9. APOD: 2019-04-20 Start rakety Falcon Heavy zblízka
  10. NASA: All about the Sun!
  11. Hubspot.net: Foto: Dogs-tilting-their-heads :-)
  12. APOD: 2012-04-22 Tekoucí písečné duny barchany na Marsu
  13. PressConnects.com: Why do we see waves on hot objects?
  14. ScientificAmerican.com: What causes a mirage?
  15. Youtu.be: Refraction - Science experiment