Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červen 2022

Galaxie Mléčná dráha odsouzena k zániku: Čeká nás srážka s Andromedou

Uznání: NASA, ESA, Z. Levay and R. van der Marel (STScI); T. Hallas; and A. Mellinger

Srazí se naše Galaxie Mléčná dráha jednoho dne se svým větším sousedem, s Galaxií v Andromedě? Nejspíš ano. Pečlivé měření malých posunů hvězd v M31 vůči galaxiím pozadí na nedávných snímcích z Hubblova kosmického dalekohledu ukazuje, že střed M31 by mohl být na přímém kolizním kurzu se středem naší domovské galaxie. Nicméně se zdá, že chyby v bočních rychlostech jsou dostatečně velké na to, aby připouštěly dobrou možnost, že se centrální části obou galaxií sice mírně minou, ale přiblíží se natolik, že se jejich vnější hala gravitačně propletou. Jakmile se to stane, tak budou obě galaxie svázané a v příštích několika miliardách let budou spolu tančit, až se nakonec sloučí do jedné velké eliptické galaxie. Na obrázku je vidět kombinace snímků představující oblohu nějakého světa (Země?) ve vzdálené budoucnosti, kdy se vnější části každé galaxie začínají srážet. Budoucnost naší Mléčné dráhy a celé okolní Místní skupiny galaxií zůstane nejspíš dlouhá léta předmětem aktivního výzkumu.

1. Harvard.edu: The M31 Velocity Vector. I. Hubble Space Telescope Proper-motion Measurements
  2. APOD: 2009-05-25 Hubble zase volný
  3. NASA: Astronomers Predict Titanic Collision: Milky Way vs. Andromeda
  4. NASA: What Is a Galaxy?
  5. Harvard.edu: The M31 Velocity Vector. II. Radial Orbit toward the Milky Way and Implied Local Group Mass