Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2022

Arp 286: Trio v Panně

Uznání a copyright: Nicolas Rolland, Telescope.Live

Toto barvité teleskopické pole ukazuje trojici interagujících galaxií vzdálených téměř 90 milionů světelných roků v souhvězdí Panny (Virgo). Dvě paprsčité hvězdy v popředí Mléčné dráhy vpravo jsou ozvuky mimogalaktickéch odstínů a připomínají, že hvězdy v naší galaxii jsou podobné hvězdám ve vzdálených vesmírných ostrovech. Dominantní člen trojice NGC 5566 je ohromná galaxie se spirálními rameny a neprůhlednými pásy prachu o velikosti asi 150 000 světelných roků. Nad ní leží menší modravá NGC 5569. Poblíž středu je třetí galaxie NGC 5560, zjevně protažená a zborcená svými interakcemi s hmotnou NGC 5566. Trio je též v Atlasu pekuliárních galaxií od Haltona Arpa z roku 1966 jako Arp 286. Takové kosmické interakce se dnes považují za součást vývoje galaxií.

1. Nicolasillustrations.com: Trojka v Panně - Arp 286