Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červen 2022

Cesta a Mléčná dráha

Uznání a copyright: David Cruz

V noci se můžete vydat po této cestě, která prochází parkem tmavé oblohy nedaleko portugalského Alenteja. Nebo se můžete zastavit, podívat se nahoru a na obloze sledovat Mléčnou dráhu. Cesta i Mléčná dráha se na tomto 180stupňovém panorámatu pořízeném 3. června táhnou od obzoru k obzoru. Název naší galaxie, Mléčná dráha, skutečně odkazuje na její vzhled v podobě mléčné dráhy na obloze. Samotné slovo galaxie pochází z řeckého výrazu pro mléko. Z naší planety je oblouk Mléčné dráhy nejlépe viditelný za bezměsíčných nocí z tmavých oblastí, i když není tak jasný a barevný jako na tomto snímku. Záři tohoto nebeského pásu způsobuje společné světlo nesčetných hvězd podél galaktické roviny, které jsou ovšem příliš slabé, než aby se daly jednotlivě rozlišit. Rozptýlené světlo hvězd protínají tmavé pásy neprůhledných mračen oblaků mezihvězdného galaktického prachu. Poblíž vrcholu oblouku Mléčné dráhy na nočním panoramatu je jasná hvězda Vega a vpravo u obzoru je centrální výduť Galaxie.

1. NASA: Night Sky Planner - Sunday, 6/5/2022