Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. červen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. červen 2022

Spirální galaxie NGC 6744

Uznání a copyright: Basudeb Chakrabarti

Krásná spirální galaxie NGC 6744 měří téměř 175 000 světelných roků, což je více než naše Mléčná dráha. Galaxie se nachází ve vzdálenosti asi 30 milionů světelných roků v jižním souhvězdí Páva (Pavo), ale v malých dalekohledech se jeví jen jako slabý, protáhlý objekt. Na tomto pozoruhodně podrobném teleskopickém portrétu galaxie, který pokrývá oblast o úhlové velikosti úplňku, vidíme disk blízkého vesmírného ostrova nakloněný vůči nám. Na něm v protáhlém žlutavém jádru této obří galaxie převládá světlo starých chladných hvězd. Za jádrem jsou velká spirální ramena vyplněna mladými modrými hvězdokupami a jsou poseta růžovými hvězdotvornými oblastmi. Vpravo dole je vidět, jak se protažené rameno vine kolem menší satelitní galaxie NGC 6744A. Tento galaktický průvodce NGC 6744 připomíná satelitní galaxii Mléčné dráhy Velké Magellanovo mračno.

1. NASA: Big Brother to the Milky Way