Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 2022

Webbovo první hluboké pole

Uznání: NASA, ESA, CSA, STScI, NIRCam

Toto je doposud nejhlubší a nejostřejší infračervený snímek vesmíru. Pohled na raný vesmír v souhvězdí Létající ryby (Volans) pořídil přístroj NIRCam za 12,5 hodin expozičního času na Kosmickém dalekohledu Jamese Webba. Hvězdy se šesti viditelnými paprsky se samozřejmě nacházejí úplně uvnitř naší Mléčné dráhy. Tento difrakční obrazec je charakteristický pro 18 šestiúhelníkových segmentů Webbova zrcadla, které spolu tvoří jediné primární zrcadlo o průměru 6,5 metru. Tisíce galaxií, které zaplavují zorné pole, jsou členy kupy galaxií SMACS0723-73 ve vzdálenosti asi 4,6 miliardy světelných let. Hluboké pole se zdá být zamořené svítícími oblouky, což jsou ovšem ještě více vzdálené galaxie. Jejich obrazy jsou zborceny a zvětšeny jevem gravitační čočky způsobené hmotou kupy galaxií, v níž převládá temná hmota. Analýza světla ze dvou oddělených oblouků pod jasnou hvězdou s paprsky přístrojem NIRISS Webbova dalekohledu ukazuje, že oba oblouky jsou obrazem stejné galaxie v pozadí. A světlu této galaxie trvalo asi 9,5 miliardy let, než se dostalo ke Kosmickému dalekohledu Jamese Webba.

1. WebbTelescope.org: Webb's First Deep Field Unveiled (NIRCam Image)
  2. WebbTelescope.org: Zoomable Image: Deep Field SMACS 0723 (NIRCam)
  3. WebbTelescope.org: How Does Webb See Back in Time?
  4. WebbTelescope.org: Join Webb on a journey of discovery