Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. srpen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. srpen 2022

M13: Velká kulová hvězdokupa v Herkulu

Uznání a copyright: Joan Josep Isach Cogollos

V roce 1716 si anglický astronom Edmond Halley poznamenal: "Je to jen malá skvrnka, která je však za klidné bezměsíčné noci vidět i pouhým okem." M13 se dnes ovšem označuje už méně skromně jako Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi, jedna z nejjasnějších kulových hvězdokup na severní obloze. Na ostrých teleskopických pohledech, jako je tento, jsou vidět stovky tisíc hvězd této velkolepé hvězdokupy. Hvězdy jsou v hvězdokupě vzdálené 25 000 světelných roků nahloučené v oblasti o průměru 150 světelných roků. V centru kupy může být v krychli o hraně dlouhé 3 světelné roky až 100 hvězd. Pro srovnání, nejbližší hvězda od Slunce je vzdálená více než 4 světelné roky. Pozoruhodný rozsah jasnosti zaznamenaný na tomto snímku sleduje hvězdy v hustém jádru hvězdokupy. Ke vzdáleným galaxiím v pozadí ve středně širokém zorném poli patří NGC 6207 vlevo nahoře.

1. SEDS.org: Edmond Halley; Phil. Trans. XXIX, 390-392 (1716)