Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. srpen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. srpen 2022

Halo Kočičího oka

Uznání a copyright: Bray Falls

Co vytvořilo neobvyklé halo kolem mlhoviny Kočičí oko? Nikdo pořádně neví. Jisté je, že mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) je jednou z nejznámějších planetárních mlhovin na obloze. I když jsou v jasné centrální oblasti vidět působivé symetrie, tak tento snímek byl pořízen proto, aby zachytil jemně strukturované vnější halo, které měří přes 3 světelné roky. Planetární mlhoviny se již dlouho považují za závěrečné fáze v životě Slunci podobných hvězd. Ovšem teprve nedávno se zjistilo, že některé planetární mlhoviny mají rozsáhlé halo, které pravděpodobně vzniklo z materiálu vyvrženého během dřívějších záhadných epizod vývoje hvězdy. Zatímco se předpokládá, že fáze planetární mlhoviny trvá přibližně 10 000 let, astronomové odhadují stáří vnějších vláknitých částí hala mlhoviny Kočičí oko na 50 až 90 tisíc let.

1. APOD: 2022-07-10 V centru mlhoviny Kočičí oko
  2. Wikipedia: Planetary_nebula
  3. APOD: 2021-11-07 Mlhovina Kočičí oko opticky a rentgenově
  4. Harvard.edu: Chandra: Note on Cosmic Distances
  5. Youtu.be: White Dwarfs & Planetary Nebulae: Crash Course Astronomy #30
  6. NASA: Imagine the Universe!
  7. APOD: 2014-05-22 Halo NGC 6164