Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2022

Portrét Orlí mlhoviny

Uznání a copyright: Charles Bonafilia

Messier 16 (M16) je též znám jako Orlí mlhovina s věkem asi 2 milióny let, kterou obklopují mračna prachu a žhavého plynu. Nádherně podrobný snímek této oblasti přejímá barevnou paletu Hubblova dalekohledu a obsahuje kosmické skulptury, které se proslavily na detailních záběrech tohoto hvězdotvorného komplexu Hubbleovým kosmickým dalekohledem. Husté sloupy prachu popisované jako sloní choboty nebo Pilíře stvoření poblíž středu jsou světelné roky dlouhé, ale gravitačně se smršťují za vzniku hvězd. Energetické záření z hvězd v kupě eroduje materiál v blízkosti jejich vrcholů, až se nakonec zanořené nové hvězdy odhalí. Z hřebene jasného záření vlevo od středu se táhne další prachový sloupec tvořící hvězdy známý jako mlhovina Orlí víla. M16 leží ve vzdálenosti asi 7000 světelných roků a je snadným cílem pro triedry nebo malé dalekohledy v části oblohy bohaté na mlhoviny v rozděleném souhvězdí Ocas hada (Serpens Cauda). Teleskopický portrét Orlí mlhoviny zabírá asi 70 světelných roků.

1. SEDS.org: Messier 16