Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. březen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. březen 2023

Milióny hvězd v Omega Centauri

Uznání a copyright: Neil Corke, Heaven's Mirror Observatory

Kulová hvězdokupa Omega Centauri, známá též jako NGC 5139, je od nás 15 000 světelných roků daleko. Hvězdokupa je nahuštěná asi 10 miliony hvězdami mnohem staršími než Slunce v objemu o průměru asi 150 světelných roků. Je největší a nejjasnější z přibližně 200 známých kulových hvězdokup, které sídlí v halo naší Galaxie Mléčné dráhy. Ačkoliv se většina hvězdokup skládá z hvězd stejného stáří a složení, záhadná Omega Cen vykazuje přítomnost různých hvězdných populací s rozptylem stáří a chemického složení. Omega Cen může být pozůstatkem jádra malé galaxie po splynutí s Mléčnou dráhou. Na ostrém barevném teleskopickém pohledu lze snadno rozpoznat červené obry Omegy Centauri (se žlutavým odstínem).

1. EarthSky.org: Giant star cluster Omega Centauri